Разходи за пенсии ще стигнат впечатляващите 14,67 милиарда евро, а дефицитът ще е 6,84 милиарда евро. Това е заложено в проектобюджета на Държавното обществено осигуряване за 2027-а, който се гледа на тристранка.
От 1 юли пенсиите ще се вдигнат по швейцарското правило със 7,8%. Минималната пенсия ще е 374,62 евро, а промяна ще има и за максималната, която ще стигне 1874 евро. Общо увеличението по швейцарското правило ще струва – е 569,4 млн. евро.
Запазва се съотношението на осигурителните вноски между работодатели и служители. Разходите за пенсии ще са 10,4%. Средната пенсия се очаква да достигне 587,7евро, каза управителят на НОИ Весела Караиванова-Начева.
За първи път от три години се намериха пари и за майчинството през втората година. Така от 1 януари то се вдига от 398,81 евро на 450 евро. Вдига се обезщетението и ако майките се върнат по-рано на работа. Сега то е 50%, а от догодина ще е 75% от получаваното обезщетение. Минималното обезщетение за безработица ще се вдигне от 9,21 на 13 евро, а максималното от 54,78 на 60,76 евро.
Минималната заплата ще е 660 евро, а минималните осигурителни прагове ще се вдигнат с 6,4%. Максималният осигурителен доход ще се вдигне със 100 евро и ще стигне 2400 евро.
Синдикатите поискаха по-високи доходи, по-високи осигуровки и обезщетения, а работодателите очаквано обратното. В становищата им обаче има интересни идеи.





